Havsdjuren: 8–9 år

Som spårare-scout i havsdjuren upplever du äventyr i naturen, seglar i fint vädret, lagar mat på stormkök eller pysslar och lekar inne när det är riktig busvädret ute.

Du kan börja som spårare när du är åtta år, dvs du går i åk 2. Vi träffas tisdagskvällar kl. 17:30 till kl. 19:00 i scoutstugan.

Programmet hittar du lägst ner.

Till föräldrar till spårarscouter

Klädsel

Under seglingssäsongen skall barnen har med extra kläder och skor eller stövel. Vi brukar inte ramla in i vattnet men men speciellt skor och byxor är oftast blöta efter mötet. Glöm inte handduk!

Vi vill vara ute även när det är busväder (åtminstone en lite stund). Vi rekommenderar starkt att skaffa sig:

• Riktigt vattentäta regnkläder
  • Gummistövlar med mjuk sula

Det är bra att ha två set. En i skolan eller fritids och en hemma, som är redo att tas med till scoutmöten.

Vind

Vi spårare brukar bara segla i OP jollar när blåser lagom. 5-6 m/s är perfekt. Om det blåser mer är 8 m/s brukar vi inte segla men kanske paddla?

Vuxen hjälp

Vi behöver fler vuxna som hjälper oss ledare, även lite hjälp är välkommen – kontakta mig gärna: jens@callsen.se eller så kan vi prata efter möte.

Avdelningsledare
Jens Callsen